Welcome

Sunday 26 June 2011

Mengesan Alergik.

Adakah alergi senang dikesan?

Tidak semestinya, dan agak sukar dikesan bagi bayi. Contohnya, ramai bayi akan berdehit apabila diserang infeksi saluran pernafasan respiratori atas. Ini sebenarnya bukan tanda alergi, dan kebanyakan bayi akan hilang kecenderungan untuk berdehit apabila mereka menjadi matang. Sekiranya dehitan itu berlaku tanpa selesema, dan masih kekal apabila dia mencapai usia tiga tahun, pakar pediatrik anda mungkin akan meminta anda supaya menyimpan buku catatan setiap kali bayi anda menunjukkan simptom ini. Diagnosis asma lazimnya boleh dibuat berdasarkan sejarah bayi dan tindak balasnya terhadap ubat bronchodilators yang melegakan.

Keadaan-keadaan yang berkaitan dengan alergi, seperti asma dan ekzema agak senang juga untuk didiagnosis. Namun begitu, seseorang itu juga boleh mendapat alergi dari pelbagai punca – dari bulu kucing kepada kain poliester. Kongesi pagi hari, yang selalunya kekal sepanjang tahun, disebabkan kutu habuk atau alergi dari haiwan peliharaan. Apabila terdapat simptom, tetapi puncanya sukar untuk dikesan, elok sekiranya anda berunding dengan pakar pediatrik anda.

Satu cara untuk mengenal pasti punca alergi ialah dengan ujian cucuk kulit, yang amat sesuai untuk alergi ekzema akibat sentuhan, namun begitu, ujian ini kurang tepat bagi bayi berumur di bawah 18 bulan. Anda dinasihatkan untuk bertanya dengan doktor anda sekiranya berbangkit simptom baru atau sesuatu simptom itu berlarutan. Sekiranya bayi anda mengalami sesak nafas, atau mencungap, atau ternampak bingung, nadi bergerak cepat, atau pucat atau sejuk, panggillah pakar pediatrik anda dengan segera.

No comments:

Post a Comment

Biodinar

www.biodinar.com/Layina Borang Pendaftaran KeAhlian BioDinar www.biodinar.com/Layina