Welcome

Monday 27 June 2011

Sebab Cirit-Birit

Apa yang menyebabkan cirit-birit?

Punca utama cirit-birit ialah virus yang bergelar rotavirus. Hampir kesemua kanak-kanak akan dijangkiti virus ini pada suatu masa sebelum usia lima tahun. Rotavirus menyebabkan gastroenteritis, satu infeksi usus. Infeksi ini menjejaskan lapisan dalaman usus. Lapisan yang terjejas itu mengeluarkan cecair dan membiarkan makanan lalu terus tanpa menyerap sebarang nutrien.

Cirit-birit di kalangan bayi boleh disebabkan oleh susu formula tidak disediakan dengan sempurna, selesema, antibiotik, keracunan makanan, alergi, atau, yang jarang berlaku, kekurangan enzim tertentu. 
 
Anak aku selalu cirit birit antara sebabnya anak aku ade alergik,setiap kali ade alergik mesti jadi cirit birit,emm..Ade lagi,mungkin juga aku buat susu sukatannya tak berapa nak betul,baby ku minum dumex,sukatannya 5 sudu susu 6 oz air la,kan terlalu cair tu,kekadang aku buat terlalu pekat huhu sampai sembelit,nampaknya aku perlu lebih berhati-hati,berkenaan makanan dan minuman tuk anak aku...korang pun perhati la kesihatan anak-anak korang...

No comments:

Post a Comment

Biodinar

www.biodinar.com/Layina Borang Pendaftaran KeAhlian BioDinar www.biodinar.com/Layina